Despre autostrăzi (in)existente

Carambolul de ieri de pe A2 cu 55 de mașini implicate în care se aflau 155 persoane este o oglindă a modului în care se circulă în România.

Titi Aur este singurul care vorbește de cursuri de conducere defensivă, regula celor 2 secunde, regula fermoarului sau că franarea pe coborâre trebuie să se faca mai devreme ca trebuie învinsă și gravitația. De fapt, este singurul care este luat în seamă de media, pentru că în realitate mai sunt o mulțime de firme care fac astfel de cursuri. Dar puțină lume ia în calcul nu doar oportunitatea unui astfel de curs, dar măcar regulile de bază la care face referire.

Sunt lucruri ma importante care nu se fac sau se fac total greșit.

Primul lucru, și cel mai greu de schimbat, este bunul simț în trafic. Dacă pornești la drum cu ideea că ești ”ești cetățean european și ai drepturi”, inclusiv dreptul de a greși tu, dar nu și ceilalți, nu-i OK deloc. La primul colț înjuri/claxonezi un începător sau pe cineva care a făcut o greșeală (voită sau nevoită), nu faci altceva decât să tensionezi participanții la trafic, iar asta se va cascada prin alte greșeli, tensiunea crește mai mult, alte greșeli etc.

Aici intră și ceilalți participanți la trafic – motocicliști kamikaze, bicicliști care nu se opresc la culoarea roșie a semaforului, traversează pe bicicletă, etc,, ”trotinetiști” care lovesc oameni și nici măcar nu opresc, pietonii care traversează și aiurea, și în fugă.

Toate lucrurile astea pornesc de la 7 ani de acasă. Apoi și de la lipsa educației rutiere. Bine că se fac materii absolut inutile aberante precum Tehnologia, care ”te învață” la clasa a VI-a despre realizarea produselor din lut și ceramică, și alte tâmpenii sinistre similare, dar nu se pot face cursuri despre circulația rutieră pentru pietoni. Acolo unde mai sunt profesori și învățărori old-school, se mai face câte o întâlnire cu Poliția Rutieră în Săptămâna Altfel, dar cam atât. Ceea ce e foarte puțin.

Ieri, în spatele salvărilor se înfigeau și unele autoturisme ale unor șmecherași care vroiau să se bage în față….

Școala de șoferi nu este o școală, ci un curs practic care îți dă un minim minimorum de experiență pentru a ieși în trafic. Cursuri de teorie se țin doar ….teoretic, în realitate este un scurt breefing, o testare cu 2-3 chestionare și cam atât. Instructorii auto nu mai prezintă un minim de mecanică, necesar pentru a înțelege nu doar cum funcționează automobilul, ci mai ales implicațiile în circulația rutieră.

Eu am avut norocul de a nimeri un instructor de nota 10 (Dl. Tătaru), care m-a dus în poligon – deși dispăruse acest tip de examen, m-a învățat pornirea din rampă în diferite situații (evident, acu’ 20+ ani nu exista hill hold control), m-a scos și în trafic liber, dar și bară-la-bară, mai spre sfârșit când nu mai făceam greșeli m-a scos și în afara localității ca să experimentez și alte situații la alte viteze, etc. Câți instructori fac așa ceva astăzi?! Să fim serioși!

Poliția rutieră este una dintre instituțiile publice cele mai depășite de realitate. În urmă cu vreo 12 ani stăteam la coadă la sediul din Pipera că-mi expira permisul, iar puștanii de 18-20 ani din jurul meu vorbeau tare și dezinvolt depre cât au dat șpagă ca să ia carnetul. În sediul DRPCIV!

Că mai apar situații de genul celor de la Suceava, nu trebuie să mire pe nimeni. E tipul de problemă care se rezolvă violent: pur și simplu dați toți afară. Cine este prins – judecat, restul …îmi pare sincer rău pentru ei, dar dacă tolerează astfel de specimene lângă ei fără să facă nimic, atunci să-și găsească altceva de făcut!

Credibilitatea lor în trafic este minimă, din acest motiv mulți șoferi efectiv negociază să le dea doar un avertisment sau cel mult o amendă pentru nepurtarea centurii deși au făcut una gogonată.

Cabinetele medicale care eliberează fișa medicală pentru permis auto sunt în marea lor majoritate o adunătură de medici inconștienți. La ultima preschimbare a carnetului am fost efectiv șocat de modul în care au decurs totul, maxim 15 min…singurul loc în care am fost un pic verificat a fost la oftalmologie, dar asta probabil pentru că port ochelari. Nu pot să-l uit pe medicul de la psihiatrie…un puști care părea drogat și care stătea cu picioarele pe birou ca un cowboy când am intrat (avea ușa deschisă), mi-a pus vreo 2 întrebări de formă, gen dacă am epilepsie, operații la cap sau dacă mă droghez, a semnat și am plecat.

Mai trist este că la fel procedau și cu șoferii profesioniști.

Ăștia nu merită să fie medici, merită să rămână fără dreptul de a profesa.

Obsesia autostrăzilor. Lipsa autostrăzilor este o realitate care are mai mult de-a face cu creșterea cheltuielilor firmelor decât cu necesitățile reale. De fapt, sunt doar câteva zone care nu pot fi deblocate altfel, gen București – Otopeni, Comarnic – Brașov, Pitești – Rm. Vâlcea, Slatina – Craiova, Cluj – Gherla, Brașov – Codlea, Iași – Roman, Constanța – Eforie, București – Buzău. Posibil să fie și altele, dar să avem în vedere că zone precum Sibiu-Deva (faimoasa coadă de la Sebeș!), Timişoara-Arad sau Cluj-Turda, care s-au rezolvat deja cu autostrăzi, nu mai există în prezent.

În schimb există prostie multă. Dovadă cozile de weekend la taxarea podului de la Cernavodă. Se poate plăti online, prin SMS, la benzinărie – ca să nu mai spun că prin SMS se poate face și dupa trecere, în termen de 24 de ore. Degeaba! Oamenii cer o bandă în plus! Nu, puturosule, dai SMS. Eu aș face taxarea la barieră doar pentru străini, pentru români obligatoriu benzinărie, online sau SMS. Nu vrei, lasă că te convingi tu după ce iei amendă!

Nu sunt împotriva autostrăzilor, că am mai multă minte decât băsescu, dar o altă prostie este să gândești o autostradă la traficul actual și nu la cel viitor. Chiar dacă populația este în scădere, traficul va continua să crească.

Pe de altă parte, sunt multe drumuri aglomerate unde este suficient să ai drum european (2 benzi pe sens), sensuri giratorii și câteva șosele de centură.

Majoritatea românilor consideră ca se pricep la circulația rutieră, știu ce este de făcut, inclusiv autostrăzi, plus ca se consideră adevărați ași ai volanului, iar ceilalți niște proști.

Mai este mult până departe!

Toți greșim, nimeni nu acceptă să-i fie luat carnetul pentru o greșeală, fiecare vrea ca schimbarea să înceapă cu altul, nu cu el. Totuși, lucrurile trebuie împinse înainte. Iar pentru asta fiecare participant la trafic este responsabil.

Dacă aștepți să se circule bine și corect ca să fi și tu corect, nu faci altceva decât să te complaci a fi parte din sistemul pe care îl critici.

Drumuri bune, fără incidente!

Publicitate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.