Din nou despre Schengen – Pe cine deranjăm?

Când vine vorba de oameni, fiecare îi cântărește în funcție de propriul sistem de valori. Eu unul apreciez cel mai mult cinstea și corectitudinea. Tocmai din acest motiv eu și, in general noi, românii,  avem aprecieri pozitive față de poporul german, probabil și datorită influențelor ardelenești.

Însă atitudinea Germaniei lasă tot mai mult de dorit și nu doar față de subiectul actual Schengen, nici măcar doar față de România. Argumente sunt destule în ultimii ani, poate tocmai de aceea în Vest a apărut încă din urmă cu câțiva ani opinia că în nemți a reînviat spiritul fascist. Larghețea cu care au fost acceptate de către Franța și Marea Britanie dorințele Germaniei amintesc de concesiunile făcute acesteia în urmă cu 80 de ani. Nu exagerez deloc, doar istorie să știm și vom remarca idei asemănătoare transpuse acum la un nivel hyper-economic.

Ante-pronunțarea ministrului german de interne Hans-Peter Friedrich a atras atenția nu doar în România, dar a fost trecută cu vederea de mulți. Pentru cei care nu au trecut peste declarația de duminică, ministrul german a simțit nevoia să intervină din nou astăzi cu explicații la doar câteva ore de ”explicațiile” ambasadei Germaniei la București: ”Ministrul german de Interne sugerează că măsurile populiste sunt necesare pentru a evita ameninţarea fascismului”.

Pentru o declarație ca asta, mod normal un neamț își dă demisia în 24 de ore! Este o gafă majoră, impardonabilă din cel puțin 3 motive:

– în primul rând pentru că este o recunoaștere a pericolului fascismului în Germania. Dacă o și declari așa, atunci ori deja nu mai faci față (e grav pentru un ministru de interne!), ori îmbrățișezi și tu această doctrină (și mai grav!).

– dacă refuzul este unul subiectiv și îți fundamentezi deciziile pe ”feeling”, ce mai cauți acolo?! mă refer în special la afirmația – „Dacă oamenii din Germania au sentimentul că solidaritatea şi deschiderea lor sunt abuzate, iar sistemul nostru de securitate socială este jefuit, va exista o furie justificată”. Aici putem face chiar o analiză pe text (în română, sorry…nu știu germană!): adică dacă doar  li se pare că sunt abuzați de români și bulgari, furia va fi justificată?! Adică OK, i-am primit în urmă cu zeci de ani pe turci și pe spanioli, apoi pe polonezi și greci, avem copii cu ei, acum ne-a ajuns că e criză?! Furia este justificată de idei preconcepute acum?! Va fi această furie justificată (și la ce va conduce ea?!)  doar dacă vor mai apărea și românii cu bulgarii pe acolo?!

– măsură populistă pe timp de criză, de ce? Doar pentru alegerile care vin? ”Deşi autorităţile germane afirmă că noii imigranţi nu au acces la ajutor social în primele trei luni după imigrare, cei care le dau în judecată câştigă, în general, scrie site-ul citând o declaraţie a unui avocat, Aiko Peterson, pentru ediţia de vineri a ziarului Süddeutsche Zeitung.” Păi atunci cred că și Germania ar trebui să iasă din Schengen pentru că într-adevăr are o problemă pe justiție!

Lăsând la o parte valențele politice, fie ele și fasciste !,  și cele sociale, cred că nu trebuie ignorat faptul că în spatele acestora se ascund valențe economice. ZF a punctat corect, dar după părerea mea incomplet, investițiile germane în România. Pe repede-înainte mi-aș ridica doar două probleme: controlul german asupra pieței de retail și cel asupra pieței auto. Metro/Kaufland/Lidl/etc. au o mulțime de produse importate din Germania, deseori la un preț cu muuult mai mare decât acolo, iar explicația nu constă în costul transportului sau mai știu eu ce, ci în faptul că aici au pus în practică ideea că aici se poate vinde orice la orice preț! De piața auto nu mai spun nimic, că sunt aspecte pe care toată lumea le cunoaște…

Ca și în urmă cu două zile, reiterez ideea că cei care s-ar putea angaja în Germania sunt cei de înaltă calificare. Aproape în toată Europa găsești de lucru doar dacă te descurci în engleză, mai puțin în Germania. Deci – dublu avantaj! Așa că totul este doar o găselniță politică și chiar o fugă de competitivitate! Mai mult, este o formă de evitare a concurenței directe economice – ăn special între firmele germane și române de transport.

Deci, pe cine deranjăm dacă ridicăm capul din țărână?

3 gânduri despre &8222;Din nou despre Schengen – Pe cine deranjăm?&8221;

  1. Mihnea Graur zice:

    Hmm, ipoteza ruşilor e chiar interesantă!
    Pe de alta parte, eu îţi spun că au creat locuri de muncă şi în sfera producţiei. Continentalul are 10 mii de angajati (din care vreo 2000 parca am citit ca sunt in cercetare, ceea ce e foarte important!), Schaefller 3500, Bosch continuă să investească şi creşte de la 2000 la 3000 de angajaţi, mai e fabrica de pe la Zalău care face blocul motor la maşinile Porsche, etc. Este însă dificil de discutat pentru că nu aş lua în calcul Heidelberg Cement, care a venit pe ceva existent deja.
    Bine, e greu de discutat despre asta…cam aşa au venit toţi: şi Renault, şi Lukoil, ca să nu mai zic de OMV, cea mai jenantă privatizare ever!

  2. serbanfl zice:

    Dacă la nr.locurilor de muncă putem să mai discutăm, însă absența băncilor germane este incontestabilă!
    La titlui de cea mai jenantă privatizare eu mizez pe BCR, care avea înglobată și Bancorex!!!

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.